Braukšanas drošība

Braukšanas drošība
Braukšanas drošība

Braukšanas drošība ir atkarīga no riepām

Runājot par drošu braukšanu, parasti uzsver, kā svarīga ir autovadītāja uzmanība pie stūres, kā arī ABS, ESP, EDC sistēmas esamība automašīna, taču aizmirst, ka drošība ir atkarīga arī no riepām.

Riepas ir viens no svarīgākiem elementiem, kas atbild par auto drošību, jo tā ir vienīga mašīnas daļa, kas saskaras ar ceļa virsmu. Pareiza riepu izvēle – drošības un ekonomijas pamats!

Ja riepas izvēlētas nepareizi, ekstrēmās situācijās, autotrans- porta vadāmība neatbilst drošības prasībām: riepas nevar no- reaģēt uz stūres signāliem ātri, līdz ar to vadītājs nevar ātri iz- mainīt automobiļa kustības trajektoriju, kas, savukārt, var kļūt par iemeslu avārijai.

Pirmkārt, speciālisti norāda, ka drošas braukšanas nodrošinā- šanai, svarīgi ir izvēlēties piemērotas riepas katrai sezonai: ziemai – ziemas riepas, vasarai – vasaras riepas. Jāatceras, ka braukt ar ziemas riepām vasarā ir tik pat nedroši, ka ziemā pārvietoties ar vasaras riepām! Otrkārt, svarīgi izvēlēties riepas, kas būtu piemērotas autovadītāja braukšanas stilam un ceļiem.

Riteņi, ar pareizi izvēlētajām un kvalitatīvajām riepām, viegli griežas un tas nodrošina samazinātu degvielas patēriņu un mazāk kaitīgo izmešu.

Saistītais video:

Attēli:

Mūsu ieteikumi

Ja riepas izvēlētas nepareizi, ekstrēmās situācijās, autotransporta vadāmība neatbilst drošības prasībām: riepas nevar noreaģēt uz stūres signāliem ātri, līdz ar to vadītājs nevar ātri izmainīt automašīnas kustības trajektoriju, kas, savukārt, var kļūt par iemeslu avārijai.

Pirmkārt, speciālisti norāda, ka drošas braukšanas nodrošināšanai, svarīgi ir izvēlēties piemērotas riepas katrai sezonai: ziemai – ziemas riepas, vasarai – vasaras riepas. Jāatceras, ka braukt ar ziemas riepām vasarā ir tik pat nedroši, ka ziemā pārvietoties ar vasaras riepām! Otrkārt, svarīgi izvēlēties riepas, kas būtu piemērotas autovadītāja braukšanas stilam un ceļiem.

Braukšanas drošība

Mūsu ieteikumi

***

Neskatoties uz to, ka likumdošana nosaka, ka automašīnām obligāti jābūt aprīkotām ar ziemas riepām no 1. decembra, statistika liecina, ka lielākā daļa Latvijas autovadītāju riepu maiņu veic jau rudenī, vēl pirms ziemas sākuma.

***

Testi rāda: ar vasaras riepām aprīkota vieglā automašīna, braucot ar ātrumu 50 km/h, pilnīgi nobremzēt spēj tikai pēc 43 metriem! Savukārt ziemas riepas šo attālumu samazina līdz 35 metriem! Veicot izmēģinājumu, ārkārtas situācijā automobilis, kas aprīkots ar vasaras riepām sadūrās ar šķērsli ar ātrumu 22 km/h, bet auto ar ziemas riepām pārliecinoši un bez bojājumiem apstājās blakus šķērslim.

***

Galvenais noteikums – ziemā jābrauc ar šim gadalaikam paredzētām, tātad ziemas riepām. Neiesakām ziemas laikā izmantot vissezonas riepas, jo uzskatām – tas ir tas pats kā ziemā un vasarā valkāt vienu un to pašu mēteli: vasarā būs par karstu, bet ziemā sals. Noteikti jāizvēlas sezonai atbilstošs "apģērbs. Pats par sevi saprotams, ka ziemā nedrīkst braukt ar vasaras riepām!

***

Riepu ražotāji iesaka izmantot ziemas riepas tad, kad temperatūra ir sasniegusi +7 grādu atzīmi, jo pie šādas temperatūras vasaras riepas zaudē savu funkcionalitāti. Latvijas klimatiskajos apstākļos vasaras riepas vajadzētu mainīt pret ziemas riepām aptuveni oktobra sākumā vai vidū, tomēr riepu maiņu var veikt arī ātrāk- septembra beigās.

***

Pirms ziemas sezonas sākuma riepu centros ir pieejams ļoti plašs riepu sortiments, līdz ar to, speciālisti Jums palīdzēs piemeklēt riepas, kas atbilst Jūsu vajadzībām, vēlmēm un braukšanas paradumiem. Tas nozīmē, ka Jūs nebūsiet spiesti pirkt to, kas palicis pāri vai gaidīt izvēlēto riepu piegādi no ražotāja.

***

Mīkstāks ziemas riepu gumijas sastāvs, salīdzinājumā ar vasaras riepu gumijas sastāvu, uzrāda labākus veiktspējas rādītājus pie zemām temperatūrām. Piemēram, mašīna ar ziemas riepām, braucot ar ātrumu 80 km/h, bremzējot apstāsies pēc 70 metriem. Tādos pašos apstākļos mašīnai ar vasaras riepām, lai pilnīgi apstātos, vajadzēs vairāk nekā 110 metrus.

***

Minimālais pieļaujamais protektora dziļums ziemas riepām, ko nosaka Latvijas likumdošanu, ir 4 mm. Tā ir kritiskā robeža, pēc kuras ziemas riepas vairs nespēj veikt savas funkcijas. Testi rāda, ka ar minimālo protektora dziļumu palielinās akvaplanēšanas risks, jo jaunas riepas ir daudz efektīvākas un ātrāk novada ūdeni no kontakta virsmas.

Riepu izvēle vasarai un ziemai

Vasaras riepas galvenais uzdevums ir nodrošināt drošu brauk- šanu vasaras apstākļos. Vasaras riepu gumijas sastāvs un pro- tektora zīmējums ir speciāli izstrādāts braukšanai pa sausiem un mitriem ceļiem, ja gaisa temperatūra ir augstāka par + 7°С. Vasaras riepām ir augsts ātruma indekss un laba nodilumizturība. Vasaras riepu gumijas sastāvs un protektora zīmējums, ar strikti izteiktām gareniskām rievām, nodrošina maksimālu saķeri ar sausu un mitru ceļa virsmu, slāpē troksni un uzlabo komfortu, braucot pa asfaltētiem ceļiem. Jāņem vērā, ka gaisa temperatūrā zem +7°С, jebkura vasaras riepa zaudē savas īpa- šības un palielinās bremzēšanas ceļš.

Ziemas riepu pamatuzdevums ir nodrošināt drošību ziemas apstākļos. Ziemas riepām ir īpašas lameļu (protektora zīmējuma elementu) tehnoloģijas, kas nodrošina labu vadāmību, ne tikai uz sniega un ledus, bet arī uz slapjiem ziemas ceļiem. Ziemas riepai ir divas, trīs vai četras platas centrālās rievas, kas nodro- šina ātru ūdens un slapja sniega novadi no kontakta laukuma, kā arī ziemas riepu protektoram ir vairāk rievu un lielāks ribu skaits, kas nodrošina labāku vadāmību. Tāpat, ziemas riepai ir mīkstāks gumijas sastāvs – tas nodrošina, ka riepa paliek mīksta un elastīgā arī ziemas apstākļos, aukstajās temperatūrās. Autovadītājiem jāņem vērā, ka siltajā laikā (vairāk kā +9°С) ziemas riepas ātrāk nodilst un zaudē savas īpašības, tāpēc pavasarī ieteicams neatlikt riepu maiņu, un mainīt ziemas riepas pret vasaras riepām laicīgi.

Saistītais video:

Attēli:

DBP 333

Drošas braukšanas poligons

Drošas braukšanas poligons ir vienīgais šāda veida poligons Zie- meļeiropā. Poligons tika uzbūvēts 2007. gadā, vadoties pēc aug- stākajām tehnoloģijām, kas šādu poligonu būvniecībā tiek izman- totas citviet pasaulē. DBP galvenais uzdevums ir veicināt sapratni par drošu un pārliecinošu braukšanu, nezaudējot braukšanas prie- ku. Teorija bez prakses ir un paliek tikai teorija, taču būtiski ir teoriju pielietot, realizējot to praksē. DBP sniedz šo iespēju – sajust, kas notiek, kad teorija pārvēršas praksē vai, kad praksi un teoriju apvieno.

Jaunākie testi

Tekniikan Maailma: lielais ziemas riepu tests 205/55R16 (2013)

Test World eksperti somu žurnālam Tekniikan Maailma notestēja 12 ziemas riepas ar radzēm un 8 – bez radzēm. Prasības pret ziemas riepām ar radzēm Skandināvijā kļūst arvien stingrākas, un dažu pēdējo gadu laikā vien tika ieviesti vairāki jauni ierobežojumi, kas attiecās uz svaru un radžu skaitu.

Auto Bild lielais ziemas riepu tests izmērā 195/65R15 (2013)

Riepu tests vispārākajā pakāpē ar 50 kandidātiem riepu izmēram 195/65R15. Tiek meklēts: Ziemas karalis 2013. Visvairāk pārdotais riepu izmērs visu laiku lielākajā riepu testā – tieši pirms ziemas sezonas sākas kustība riepu pārdošanas biznesā.

Tuulilasi: 205/55R16 izmēra radžoto ziemas riepu tests (2013)

Somu žurnāls Tuulilasi veica radžoto ziemas riepu testēšanu, kurā tika pārbaudītas septiņas riepas, tajā skaitā daži jaunumi. Kā atzīmēja Tuulilasi speciālisti, jaunumu izvēle ir skaidrojama ar ražotāju reakciju uz jauno Skandināvijas radžu skaita regulējošo normatīvu ieviešanu.

lasīt tālāk


http://www.pkp.lv