ES riepu marķēšanas sistēma


Eiropas Savienības riepu marķēšanaEiropas Savienības karogsES RIEPU MARĶĒJUMA NOLIKUMS (NR.1222/2009)

 

Jaunais ES izdotais nolikums ievieš prasības attiecībā uz  marķējuma informāciju, kas ietver degvielas efektivitātes informāciju (rites pretestību), kontroli mitruma apstākļos un riepu ārējo trokšņa līmeni. Galvenais mērķis ir uzlabot ceļu transporta drošības līmeni, izvēloties degvielu ekonomējošas un drošas riepas ar zemu trokšņa līmeni.

 

Nepieciešamība pēc plašākas informācijas par riepu degvielas efektivitāti un citiem parametriem ir būtiska patērētājiem, kuri nevar tik viegli salīdzināt dažādu veidu un zīmolu riepas, uz kurām nav marķējuma un nav vienotas riepu testēšanas sistēmas.

 

EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (EK) Nr. 1222/2009

 

Nolikums ļauj gala patērētājiem veikt apdomīgāku pareizo riepu izvēli. Nolikumā ir noteikts, ka visām no 2012.gada 1.jūlija ražotajām riepām, kas  nonāk pārdošanā ES sākot ar 2012.gada 1.novembri ir  jābūt ar uzlīmi vai marķējumu, kuru vēl pirms riepu iegādes varēs aplūkot gala patērētājs.

 

PIRELLI VIEDOKLIS

 

 

Pirelli logoPirelli, kā augstākā zīmola kompānija, pieņem un pilnībā atbalsta riepu marķējuma ieviešanu, uzskatot to par labu veidu, kā informēt gala patērētājus un palīdzēt pircējiem, iegādājoties jaunas riepas, apkopot būtisku informāciju.

 

Tāpat patērētājiem ir jāņem vērā, ka degvielas ekonomija un drošība uz ceļa lielā mērā ir atkarīga no autovadītāja uzvedības. Turklāt, pareiza riepu lietošana un apkope, tāpat arī to īpašību ievērošana ir galvenie elementi, kas garantē drošību jebkurā situācijā un paildzina riepu kalpošanu, tai pat laikā ietaupot naudu. Pirelli vēlas piebilst, ka rites pretestība, troksnis un bremzēšana uz slapjas brauktuves ir 3 galvenie veiktspējas rādītāji, bet vispārējā automašīnu riepu vērtība ir jānosaka vadoties pēc sekojošiem parametriem: nobraukums, lietošana (slapjumā, sausumā), vilce, saķere ar ceļu un komforts. Katrs produkts ir izveidots, lai tas sniegtu vislabākos rezultātus katrā lietošanas segmentā.

 

Drošība ir pats svarīgākais kritērijs un Pirelli mērķis vienmēr ir bijis optimāls līdzsvars starp visiem būtiskajiem sniegumiem, kas attiecīgi ir arī galvenais veiksmes faktors.

 

Riepu tirgotāji joprojām saglabās būtisku lomu pie patērētāju gala izvēles, jo tirgotāji ir profesionāļi, kas var ieteikt labākās riepas, ņemot vērā visas gala lietotāja vajadzības.

 

Automašīnu ziemas riepas ir izveidotas tādas, lai tām būtu optimāla veiktspēja laika apstākļos zem 7ºC, sniegā, slapjumā un atkusnī. Kopš uz marķējuma neparādās specifiski nosacījumi lietošanai ziemā, ziemas riepas var ierindoties zemākā klasē nekā vasaras riepas. Tādēļ riepu speciālistiem ir jāsniedz papildus skaidrojumi.

 

Riepas rites pretestības samazinājumsDEGVIELAS IETAUPĪJUMS IR SAISTĪTS AR RIEPU RITES PRETESTĪBU

 

Rites pretestība ir spēks, kas, riepai ritot, darbojas pretēji braukšanas virzienam. Ņemot vērā, ka riepas patērē līdz 20% no kopējā automašīnas degvielas patēriņa vieglajām automašīnām un līdz 35% kravas automašīnām, ir svarīgi sasniegt zemu rites pretestības vērtību.

 

Tas darbojas sekojoši: pateicoties automašīnas smagumam, saskares vietā ar brauktuvi riepa deformējas, izkliedējot enerģiju karstuma veidā. Pie lielākas deformācijas pakāpes pieaug arī rites pretestība, kā rezultātā palielinās degvielas patēriņš un CO2 izmeši. 

 

ES riepu marķējuma nolikumā rites pretestība ir izteikta pakāpēs, sākot no A (visaugstākā pakāpe) līdz F, kas ir rūpnieciskajām automašīnām un G- vieglajām automašīnām (zemākā pakāpe).

 

Atšķirība starp C pakāpes un B pakāpes riepām apzīmē samazinājumu vai pieaugumu degvielas patēriņā par 2.5% līdz 4.5% vieglajām automašīnām un 5%-8% kravas automašīnām.

Degvielas patēriņš

 

Riepas bremzēšanas veiktspēja slapjos apstākļosDROŠĪBA, KAS ATKARĪGA NO RIEPU KONTROLES SLAPJOS APSTĀKĻOS

 

Kontrole slapjos apstākļos ir viena no svarīgākajām riepu drošības īpašībām.

Nevainojama kontrole slapjos apstākļos nozīmē īsāku bremzēšanas ceļu braucot lietainā laikā.

Ir arī citi parametri, kas ir svarīgi drošībai, tomēr kontrole slapjos apstākļos tika izvēlēta kā piemērotākā situācija, lai salīdzinātu dažādas riepas.

 

 Atšķirība starp automobiļu riepu klasēm nozīmē bremzēšanas ceļa samazinājumu vai palielinājumu par 2.6 m,braucot pa slapju ceļa segumu ar 80 km/h *

 

* TÜV SÜD AUTOMOTIVE, Riepu testu ziņojums

Nr. 76247671, 2011. gads (Pirelli Tyres – izmērs 225/50 ZR17)

 

 

Bremzēšana uz slapja seguma

 

Riepas trokšņu līmenisĀRĒJĀ TROKŠŅA LĪMENIS (NORĀDĪTS DECIBELOS)

 

Satiksmes radītais troksnis ir būtiska vides problēma, kas ir atkarīga no šādiem faktoriem: satiksmes intensitāte, automašīnas veids, braukšanas stils un riepu saskare ar ceļu.

 

Marķējumā norādītā vērtībai nav iekšēja iedarbība, braukšanas laikā autovadītājs to neuztver. Tā ir ārēja, kas attiecīgi veicina akustisko piesārņojumu.

 

Lai samazinātu satiksmes radīto troksni, ir ieteicams izvēlēties riepas ar zemu ārējo trokšņa līmeni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

1 SKAŅAS VILNIS

3 dB (A) mazāk, kā noteikts

EC Reg. 661/2009.

2 SKAŅAS VIĻŅI

Sakrīt ar EC Reg. 661/2009 ierobežojumiem.

+ 1 vilnis = + 3 dB = dubulto troksni

3 SKAŅAS VIĻŅI

Sakrīt ar EC Dir. 2001/43 ierobežojumiem.

+ 2 vilnis = + 6 dB = četras reizes palielina troksni

 

1 SKAŅAS VILNIS

2 SKAŅAS VIĻŅI

3 SKAŅAS VIĻŅI

 

 

 


http://www.pkp.lv