ES riepu marķēšanas sistēma


Eiropas Savienības karogsES RIEPU MARĶĒJUMS

Jau kopš 2012. gada uz visām jaunajām Eiropas Savienībā tirgotajām riepām (ar atsevišķiem izņēmumiem) ir jābūt uzlīmei ar informāciju par rites pretestību, bremzēšanu uz slapja ceļa seguma un ārējā trokšņa līmeni. Sākot ar 01.05.2021 marķējums tiek papildināts ar jaunu informāciju, lai atvieglo pircēju izvēli un veikalu plauktos izceltu videi draudzīgas, drošas riepas.

Nepieciešamība pēc plašākas informācijas par riepu degvielas efektivitāti un citiem parametriem ir būtiska patērētājiem, kuri nevar tik viegli salīdzināt dažādu veidu un zīmolu riepas, uz kurām nav marķējuma un nav vienotas riepu testēšanas sistēmas.

EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (EK) Nr. 1222/2009

Nolikums ļauj gala patērētājiem veikt apdomīgāku pareizo riepu izvēli. Nolikumā ir noteikts, ka visām no 2012.gada 1.jūlija ražotajām riepām, kas  nonāk pārdošanā ES sākot ar 2012.gada 1.novembri ir  jābūt ar uzlīmi vai marķējumu, kuru vēl pirms riepu iegādes varēs aplūkot gala patērētājs.

PIRELLI VIEDOKLIS

Pirelli logoPirelli, kā augstākā zīmola kompānija, pieņem un pilnībā atbalsta riepu marķējuma ieviešanu, uzskatot to par labu veidu, kā informēt gala patērētājus un palīdzēt pircējiem, iegādājoties jaunas riepas, apkopot būtisku informāciju.

Tāpat patērētājiem ir jāņem vērā, ka degvielas ekonomija un drošība uz ceļa lielā mērā ir atkarīga no autovadītāja uzvedības. Turklāt, pareiza riepu lietošana un apkope, tāpat arī to īpašību ievērošana ir galvenie elementi, kas garantē drošību jebkurā situācijā un paildzina riepu kalpošanu, tai pat laikā ietaupot naudu. Pirelli vēlas piebilst, ka rites pretestība, troksnis un bremzēšana uz slapjas brauktuves ir 3 galvenie veiktspējas rādītāji, bet vispārējā automašīnu riepu vērtība ir jānosaka vadoties pēc sekojošiem parametriem: nobraukums, lietošana (slapjumā, sausumā), vilce, saķere ar ceļu un komforts. Katrs produkts ir izveidots, lai tas sniegtu vislabākos rezultātus katrā lietošanas segmentā.

Drošība ir pats svarīgākais kritērijs un Pirelli mērķis vienmēr ir bijis optimāls līdzsvars starp visiem būtiskajiem sniegumiem, kas attiecīgi ir arī galvenais veiksmes faktors.

Riepu tirgotāji joprojām saglabās būtisku lomu pie patērētāju gala izvēles, jo tirgotāji ir profesionāļi, kas var ieteikt labākās riepas, ņemot vērā visas gala lietotāja vajadzības.

Automašīnu ziemas riepas ir izveidotas tādas, lai tām būtu optimāla veiktspēja laika apstākļos zem 7ºC, sniegā, slapjumā un atkusnī. Kopš uz marķējuma neparādās specifiski nosacījumi lietošanai ziemā, ziemas riepas var ierindoties zemākā klasē nekā vasaras riepas. Tādēļ riepu speciālistiem ir jāsniedz papildus skaidrojumi.

DEGVIELAS IETAUPĪJUMS IR SAISTĪTS AR RIEPU RITES PRETESTĪBU

Rites pretestība ir spēks, kas, riepai ritot, darbojas pretēji braukšanas virzienam. Ņemot vērā, ka riepas patērē līdz 20% no kopējā automašīnas degvielas patēriņa vieglajām automašīnām un līdz 35% kravas automašīnām, ir svarīgi sasniegt zemu rites pretestības vērtību.

Tas darbojas sekojoši: pateicoties automašīnas smagumam, saskares vietā ar brauktuvi riepa deformējas, izkliedējot enerģiju karstuma veidā. Pie lielākas deformācijas pakāpes pieaug arī rites pretestība, kā rezultātā palielinās degvielas patēriņš un CO2 izmeši. 

ES riepu marķējuma nolikumā rites pretestība ir izteikta pakāpēs no A (visaugstākā pakāpe) līdz E.

Atšķirība starp C pakāpes un B pakāpes riepām apzīmē samazinājumu vai pieaugumu degvielas patēriņā par 2.5% līdz 4.5% vieglajām automašīnām un 5%-8% kravas automašīnām.

Degvielas patēriņš

DROŠĪBA, KAS ATKARĪGA NO RIEPU KONTROLES SLAPJOS APSTĀKĻOS

Kontrole slapjos apstākļos ir viena no svarīgākajām riepu drošības īpašībām.

Nevainojama kontrole slapjos apstākļos nozīmē īsāku bremzēšanas ceļu braucot lietainā laikā.

Ir arī citi parametri, kas ir svarīgi drošībai, tomēr kontrole slapjos apstākļos tika izvēlēta kā piemērotākā situācija, lai salīdzinātu dažādas riepas.

Atšķirība starp automobiļu riepu klasēm nozīmē bremzēšanas ceļa samazinājumu vai palielinājumu par 2.6 m,braucot pa slapju ceļa segumu ar 80 km/h *

* TÜV SÜD AUTOMOTIVE, Riepu testu ziņojums

Nr. 76247671, 2011. gads (Pirelli Tyres – izmērs 225/50 ZR17)

Bremzēšana uz slapja seguma

ĀRĒJĀ TROKŠŅA LĪMENIS (NORĀDĪTS DECIBELOS)

Satiksmes radītais troksnis ir būtiska vides problēma, kas ir atkarīga no šādiem faktoriem: satiksmes intensitāte, automašīnas veids, braukšanas stils un riepu saskare ar ceļu

Marķējumā norādītā vērtībai nav iekšēja iedarbība, braukšanas laikā autovadītājs to neuztver. Tā ir ārēja, kas attiecīgi veicina akustisko piesārņojumu.

Lai samazinātu satiksmes radīto troksni, ir ieteicams izvēlēties riepas ar zemu ārējo trokšņa līmeni.

   

1 SKAŅAS VILNIS

3 dB (A) mazāk, kā noteikts

EC Reg. 661/2009.

2 SKAŅAS VIĻŅI

Sakrīt ar EC Reg. 661/2009 ierobežojumiem.

+ 1 vilnis = + 3 dB = dubulto troksni

3 SKAŅAS VIĻŅI

Sakrīt ar EC Dir. 2001/43 ierobežojumiem.

+ 2 vilnis = + 6 dB = četras reizes palielina troksni

1 SKAŅAS VILNIS

2 SKAŅAS VIĻŅI

3 SKAŅAS VIĻŅI


http://www.pkp.lv