Kaut arī mūsdienu automobiļi aprīkoti ar tādām sistēmām kā ABS (riteņu antibloķēšanas sistēmu straujas bremzēšanas gadījumā), ESP (automašīnas virziena noturības sistēmu sānslīdes gadījumā), EDC (degvielas padeves regulēšanas sistēma), tas nebūt nenozīmē, ka uz ziemas ceļiem jutīsities droši jebkurā situācijā.
Šīs sistēmas efektīvi funkcionēs tad, ja mašīnai būs atbilstošas riepas un ceļam kvalitatīvs segums, savukārt, braucot kailsalā pa apledojušu ceļu ar vasaras riepām, strādāt atteiksies tehnoloģiski visaugstākās drošības sistēmas. Un ne tikai uz piesniguša ceļa, bet arī tad, ja gaisa temperatūra būs nokritusies zem +7 °C, avārijas risks krietni paaugstinās.
Minēsim iemeslus, kāpēc ziemas sezonā jāizvēlas ziemas riepas:
1. Ja gaisa temperatūra ir zemāka par +7 °C, vasaras riepu gumijas sastāvs sacietē arvien vairāk, samazinot riepas saķeri ar ceļa segumu. Jo mīkstāka gumija, jo labāk un efektīvāk tā piemērojas ziemas ceļa segumam. (Sk. 1 grafiks)
2. Testi rāda: ar vasaras riepām aprīkota vieglā automašīna, braucot ar ātrumu 50 km/h, pilnīgi nobremzēt spēj tikai pēc 43 metriem! Savukārt ziemas riepas šo attālumu samazina līdz 35 metriem! Veicot izmēģinājumu, ārkārtas situācijā automobilis, kas aprīkots ar vasaras riepām sadūrās ar šķērsli ar ātrumu 22 km/h, bet auto ar ziemas riepām pārliecinoši un bez bojājumiem apstājās blakus šķērslim. (Sk. 2, 3 grafiki), 4 mm dziļums protektorā – tā jau ir kritiskā robeža, pēc kuras ziemas riepas vairs nespēj veikt savas funkcijas, jo ir zaudējušas elastību.
3. Ja protektora dziļums ir mazāks par 4 mm, Jūs nevarēsit iziet ikgadējo transporta līdzekļa tehnisko apskati, tāpat vairākums apdrošināšanas kompāniju atteiksies apdrošināt Jūsu automašīnu, ja riepas neatbildīs likumīgajām prasībām.
4. Ja protektoram nav pietiekams dziļums, paaugstinās arī akvaplanēšanas risks (pilnīgs saķeres zudums uz ūdens pārpludināta ceļu), savukārt jaunas riepas ir daudz efektīvākas un ātrāk izvada ūdeni no kontakta virsmas.
Ja Jums nav pie rokas protektora dziļuma mērītāja, tad riepu nodiluma mērīšanai lieti noderēs divu latu monēta – tās sānu/misiņa mala ir tieši 4 mm bieza!
Gādājiet par savu drošību paši un centieties nepakļaut briesmām arī citu satiksmes dalībnieku dzīvību – savlaicīgi mainiet riepas!