Ekoloģija pret saķeri: Kādas drošības rezerves piedāvā riepas, neraugoties uz optimizētu rites pretestību? ACE un GTÃ testē septiņas vasaras riepas. Izmērs-205/55R16 91V. Degvielas cenas nepārtraukti kāpj, līdz ar to degpunktā nonāk svarīgs riepu kritērijs: apmēram 20 līdz 25 procentus no degvielas patēriņa izraisa riepu rites pretestība. Diemžēl klasisks mērķu konflikts aizkavē pasažieru automašīnu rites viegluma īpašību optimizāciju: degvielas taupīšana caur zemu rites pretestību un lielas drošības rezerves uz slapja ceļa gumijas maisījuma sastāvam izvirza pilnīgi pretējas prasības.
šīs tēmas sakarā riepu ražotāji ir zem liela autoindustrijas spiediena. Autoražotājiem ir jāpazemina savu transportlīdzekļu degvielas patēriņš – tāda ir politiskā griba, un, kas nav mazsvarīgi, tas nāk par labu videi. Tātad autoinženieri no riepu ražotājiem pieprasa riepas ar īpaši zemu rites pretestību un līdz ar to reizēm izlaiž no acīm drošību. Satraucošākais jautājums: Cik daudz drošības var, un cik daudz drošības drīkst upurēt spiedienam taupīt?
ACE un GTÃ ir norīkojuši vadošo zīmolu riepas uz speciālo "Ekoloģija pret saķeri" testu. Lai veiktu braukšanas un bremzēšanas pārbaudes uz slapja ceļa, mēs dosimies uz Aifeli. Omulīgā Vitliha ir Dunlop kompaktā testēšanas poligona mājvieta. šeit riepām vispirms ir jāpierāda sava kvalitāte akvaplanēšanā. Pie kāda ātruma riepas uz pārpludināta ceļa, kāds rodas risēs uz automaģistrālēm, pazaudē kontaktu ar segumu?
Starpības ir nelielas. Riepas ar vislabāko akvaplanēšanas drošību piedāvā Bridgestone. Tās tikai pie 80 km/h zaudē kontaktu ar ceļu. Goodyear un Michelin, kas abas tiek slavētas kā rites pretestības mākslinieces, ierindojas beigās un pie aptuveni četriem km/h drīzāk nonāk līdz peldēšanai.
Iemesls tam droši vien atrodams arī jauno riepu samazinātajā protektora dziļumā – vismaz Michelin atsakās no maksimālās profilēšanas. Lielām akvaplanēšanas drošības rezervēm ir nepieciešamas platas un dziļas protektora gropes, kuras var uzņemt daudz ūdens. Iemesls: plakani protektora bloki mazāk veļas un tādējādi ritot patērē mazāk enerģijas. Tas ir izdevīgi, lai panāktu zemu rites pretestību. šeit viennozīmīgi labas īpašības uz slapja ceļa tika upurētas par labu rites pretestībai. Arī akvaplanēšanas testā uz pagriezieniem Bridgestone parādīja maksimālu drošību. Pēdējā vieta atkārtoti ir Michelin.
Attiecībā uz bremzēšanu uz slapja asfalta būtiskāks drīzāk ir saķeres zonas gumijas sastāvs nekā protektors. šeit savas stiprās puses parāda Conti. To gumijas maisījums nav optimāli piemērots rites pretestībai. Ar Conti riepām aprīkotais testa auto uz slapja ceļa bremzē apmēram trīs metrus ātrāk kā Goodyear. Arī šeit apstiprinās formula: rites pretestības ieguvums ir vienlīdzīgs ar drošības zaudējumu.
Attiecībā uz vadāmību mēs atrodam atbildi uz jautājumu: Kā atkarībā no dažādajām riepu markām mainās transportlīdzekļa uzvedība? Atsaucoties uz bremzēšanas rādītājiem, kā jau gaidāms, tālu priekšā ir Conti. Tām cieši seko Pirelli, kuras testa automašīnai piešķir ļoti harmonisku vadāmību. šajos pārbaudījumos izmantotais VW Golf ar šīm markām trasi izbrauc ļoti neitrāli, priekšējai asij neizslīdot uz līkuma ārmalu – priekšzīmīgi! Nelielus atvilkumus subjektīvajos vērtējumos saņem Dunlop un Bridgestone. Turpretī sakautas pēdējās vietās atrodas Goodyear un Michelin. Tām vienkārši trūkst saķeres. Slapjo pārbaudījuma sadaļu sev par labu viennozīmīgi izšķir Conti un Pirelli. Tās piedāvā tādas drošības rezerves, kādas kritiskās situācijās vēlētos katrs autovadītājs. Ievērojami cīnās Nokian, kas nevienā disciplīnā neuzrāda patiesas vājības un tādējādi ieņem trešo vietu. Bridgestone punktus ievāc tikai akvaplanēšanā, Dunlop ir līdzsvarotas uz slapja seguma, bet ne augstā līmenī. Goodyear un Michelin pieviekti klibo nopakaļus.
Uz sausa ceļa visiem iet vieglāk – ne tikai vadītājam. Pirmām kārtām programmā ir ABS bremzēšana pie 100 km/h. Atšķirības ir nelielas. Visu riepu bremzēšanas ceļu atšķirības variē divu metru robežās. Lai pārbaudītu vadāmību uz sausa ceļa, testēšanas karavāna tālāk dodas uz kaimiņos esošo Luksemburgu. Kolmārbergas ātrajā trasē pārliecinošas ir Bridgestone. Precīza vadāmība pagriezienos, vienmērīgs stūrēšanas spēks – ar Bridgestone riepām aprīkots testa Golfs gandrīz jau kļūst par sportistu. Bet arī Dunlop un Michelin pārliecina ar līdzsvarotu vadāmību – nodaļā "Drošība uz sausa" riepas sevis parāda vienlīdz augstā līmenī. Arī skaņas mērījumi uzrāda minimālu atšķirību starp testa riepām: visas rit klusi. Jau uzmetot aci protektoriem ir redzamas daudzas līdzības. Liels pārsteigums mērot rites pretestību. šeit Goodyear un Michelin ir priekšgalā. Tām cieši seko Nokian, kas, neraugoties uz apmierinošiem rezultātiem uz slapja ceļa, uzrāda zemu rites pretestību. Lai gan Pirelli Cinturato un Bridgestone Turanza tiek reklamētas kā "zaļas riepas" ar optimālu rites pretestību, to mērījumu rezultāti atrodas tikai nedaudz zem, respektīvi pat manāmi pāri Conti līmenim, kuras netiek sludinātas kā rites pretestībai optimizētas.
Secinājumi Riepu industrija uz starta tur riepas, kas netur savus enerģijas taupīšanas solījumus, bet savukārt sniedz lielākas drošības rezerves uz slapja ceļa. Vai arī tās piegādā eksemplārus ar uzlabotu rites pretestību, kas saņem automobiļu industrijas svētību primārā aprīkojuma jomā, bet līdz ar to nedod labāko sniegumu uz slapja ceļa.
Špagatu starp rites pretestību un drošību vislabāk spēj izpildīt Nokian. Michelin un Goodyear lietošanas īpašības pārlieku nobīdās degvielas taupīšanas virzienā. Tās upurē pārāk daudzas drošībai nozīmīgas īpašības uz ekoloģijas altāra. Kā eko-riepas reklamētās Bridgestone un Pirelli riepas netaupa degvielu, bet tās ir daudzpusīgi drošas. Continental un Dunlop riepas nopelna uzvaru kā "godīgas pilsones", respektīvi ieņem cienījamo trešo vietu.
Avots: ACE GTU