Autožurnāla „Auto Review” eksperti notestējuši divpadsmit 215/65 R16 izmēra riepu modeļus.
215/65 R16 izmērs — izplatītākais starp «krosoveru» riepām, turklāt daudzi ražotāji piedāvā divus, bet dažkārt pat trīs modeļus ar dažādu «bezceļu» pakāpi. Lai paši neiestigtu šajā daudzveidībā, mēs iepazīstinājām ar mūsu izmēģinājumu programmu riepu ražotājus – un pārlikām izvēles slogu uz viņiem. Pieejas izrādījās dažādas. Piemēram, kompānija Pirelli uzskatīja, ka vislabāk sevi parādīs tīrās ceļa riepas Scorpion Verde, lai gan Pirelli arsenālā ir arī «zobainākas» riepas – Scorpion STR. Apmēram to pašu ceļu gāja arī Continental kompānija, izmēģinājumiem iesniedzot ceļu riepas CrossContact UHP. Bet Michelin pārstāvēja «zobainās» riepas Latitude Cross. Yokohama demonstrēja jaunās universālās riepas Geolandar SUV, bet Bridgestone un Dunlop no mūsu piedāvājuma atteicās, kas, protams, nekalpoja par iemeslu izslēgt šīs populāro marku riepas no testa: mēs nopirkām Bridgestone Dueler H/T 689 un Dunlop Grandtreck AT3 riepas.
Vēl mums bija gan korejiešu riepas (Hankook DynaPro HP un Kumho Solus KH17), gan krievu (Viatti Bosco A/T, Amtel Cruise 4X4 un Cordiant All-Terrain), bet divpadsmitais komplekts — riepas, kuras uz konveijera «apāva» Renault Duster: Continental CrossContact LХ.
Visas riepas montējam uz viegla sakausējuma diskiem, balansējam… Un, lūk, arī pirmie rezultāti! Vismazāk svina patērējām, balansējot Hankook, Kumho, Yokohama un Amtel, bet visvairāk prasīja Dunlop un, it īpaši, Cordiant — gandrīz puskilogramu atsvariņu uz komplektu! Tas ir tā sauktā riepu masas neviendabīguma rādītājs. Skaidrs, ka jo mazāk atsvariņu bija nepieciešams balansēšanai, jo kvalitatīvāk izgatavota riepa.
Ķeramies klāt braucieniem uz slapja asfalta. Sākumā – bremzēšana pie 80 km/h. Ar katru komplektu minimums sešas reizes, pedālim pieliekot maksimālu spēku (Duster aprīkots ar ABS). Izmērām līdz apstāšanās vietai nobraukto ceļu, izvelkam vidējo rezultātu — un konstatējam, ka ar labākajām šā izmēģinājuma veida riepām Pirelli automobilis sastinga uz vietas pēc 26,5 metriem, bet ar Dunlop riepām — gandrīz par desmit metriem tālāk.
Tāds pats slapjš asfalts, bet uzdevums cits: noteikt, kādā maksimālajā ātrumā testētājs spēs noturēt automobili ierādītajā koridorā, kurš imitē pagrieziena loku 35 metru rādiusā. Tas ir, ja iepriekšējā vingrinājumā tika vērtētas riepas saķeres īpašības uz slapja asfalta garenvirzienā, tad tagad – riepu spēja uzņemt šķērsslodzes. Sadalījums tas pats: labākās — Pirelli, sliktākās — Dunlop.
Un pēdējais «slapjais» vingrinājums — negaidīta šķēršļa apbraukšanas imitācija. Tā rezultāti arī atspoguļo riepu spēju uzņemt šķērsslodzes, taču šoreiz slodzes dinamiski mainās – gan pēc virziena, gan arī pēc absolūtā lieluma. Uzdevums – «sasniegt» tīras manevra izpildes maksimālo ātrumu. Ja Pirelli riepas ļāva mūsu testētājam izvairīties no šķēršļa ar 71,8 km/h lielu ātrumu, tad ar Dunlop riepām automobilis sāka izvirzīties ārpus iedalītā koridora robežām pie ātruma, kas lielāks par 66,5 кm/h.
Tagad — avārijas bremzēšana un «pārkārtošanās», taču jau uz sausa asfalta. Sadalījums tas pats, tikai pie „autsaideriem”, Dunlop riepām, bremzēšanā pievienojās krievu Cordiant All-Terrain riepas.
Pašas «stingrākās» riepas izrādījās arī pašas «cietākās» — tās ir Pirelli Scorpion Verde un Continental CrossContact UHP. Pa sliktu ceļu daudz patīkamāk braukt ar Michelin Latitude Cross riepām. Arī trokšņo tās mazāk par citām. Gluži komfortablas izrādījās Continental CrossContact LX, Cordiant All-Terrain, Yokohama Geolandar SUV riepas. Lai gan arī pašas trokšņainākās riepas mūsu testos Continental CrossContact UHP un Pirelli Scorpion Verde nekaitina.
Pārejam pie rezultātiem. Mēs pieņēmām, ka «vidēji» tāda automobiļa, kā Renault Duster īpašniekam braukšana pa bezceļu aizņems maksimums 20%, tāpēc arī šāds «bezceļu» vērtējumu īpatsvars ir kopējā ieskaitē. Pārējos 80% aizņem asfalts, turklāt lielāko uzmanību mēs pievērsām drošībai uz slapja asfalta. Šādu prioritāšu apstākļos par testa uzvarētājiem kļūst Pirelli Scorpion Verde un Continental CrossContact LX riepas. Pie tam, ja pirmās mēs iesakām tiem, kuri ļoti reti nobrauc no asfalta, tad otras ir universālākas. Bet labākās riepas tiem, kam bieži nākas mīcīt dubļus, — Yokohama Geolandar SUV. Starp citu, patīkami pārsteidza Ņižņekamskas riepas Viatti Bosco A/T. Ņemot vērā to cenu — lielisks variants.
1. Pirelli Scorpion Verde |
Vērtējums: 8,50 |
 |

|
+ saķeres īpašības uz slapja un sausa asfalta
+ vadāmība uz slapja un sausa asfalta
|

|
– pārgājība
– gaitas laidenība
– troksnis
|
|
1. Continental ContiCrossContact LX |
Vērtējums: 8,50 |
 |

|
+ vadāmība uz slapja un sausa asfalta
+ gaitas laidenība
+ akustiskais komforts
|

|
– augsta cena |
|
3. Yokohama Geolandar SUV G055
|
Vērtējums: 8,45 |
 |

|
+ pārgājība
+ gaitas laidenība
+ akustiskais komforts
|

|
– šķērssaķeres īpašības uz slapja asfalta |
|
4. Viatti Bosco A/T |
Vērtējums: 8,35 |
 |

|
+ saķeres īpašības uz slapja asfalta
+ vadāmība uz sausa un slapja asfalta
|

|
– vidēji komforta un pārgājības rādītāji |
|
5. Continental ContiCrossContact UHP |
Vērtējums: 8,25 |
 |

|
+ saķeres īpašības uz slapja un sausa asfalta
+ vadāmība uz slapja asfalta
|

|
– komforts
– pārgājība
– cena
|
|
6. Kumho Solus KH17 |
Vērtējums: 7,95 |
 |

|
+ bremzēšanas īpašības uz slapja un sausa asfalta
+ zema rites pretestība
|

|
– pārgājība |
|
7. Amtel Cruise 4×4 |
Vērtējums: 7,90 |
 |

|
+ gaitas laidenība
+ sabalansēta automobiļa uzvedība uz slapja asfalta
+ cena
|

|
– paaugstināta rites pretestība |
|
8. HankookDynapro HP RA23 |
Vērtējums: 7,85 |
 |

|
+ bremzēšanas īpašības uz sausa asfalta |

|
– saķeres īpašības uz slapja asfalta |
|
9. Michelin Latitude Cross
|
Vērtējums: 7,85 |
 |

|
+ gaitas laidenība
+ akustiskais komforts
|

|
– vadāmība uz slapja asfalta
– bremzēšanas īpašības uz sausa asfalta
|
|
10. Cordiant All Terrain |
Vērtējums: 7,70 |
 |

|
+ gaitas laidenība
+ akustiskais komforts
|

|
– saķeres īpašības un vadāmība uz sausa asfalta
– augsta rites pretestība
|
|
11. Bridgestone Dueler H/T 689 |
Vērtējums: 7,10 |
 |

|
+ gaitas laidenība
+ zema rites pretestība
|

|
– zemas saķeres īpašības uz slapja un sausa asfalta
– vadāmība uz slapja un sausa asfalta
|
|
12. Dunlop Grandtrek AT3 |
Vērtējums: 6,85 |
 |

|
+ pārgājība |

|
– ārkārtīgi zemas saķeres īpašības uz slapja un sausa asfalta
– vadāmība uz slapja un sausa asfalta
|
|